- Nyhet - | AI | Kommunikation | Sälj och marknad | 1 timme och 6 minuter
Motsvarar ½ dag lärarledd utbildning
Den här utbildningen ger dig grundläggande kunskaper och praktiska färdigheter för att arbeta med AI i marknadsföring. Du lär dig hur AI kan stödja allt från idéarbete och innehållsproduktion till analys, automatisering och personalisering. Utbildningen visar hur du på ett effektivt och professionellt sätt kan använda AI-verktyg för att skapa kampanjer, förbättra innehåll och spara tid i marknadsföringsarbetet.
Dessutom får du kunskap om vanliga fallgropar, källkritik, lagstiftning och etik som är centrala för att arbeta ansvarsfullt med AI i marknadsföring. Genom tydliga instruktioner, konkreta exempel och framtidsspaningar kommer du efter kursen att känna dig trygg i att använda AI som stöd i marknadsföringen och veta hur du kan kombinera teknik med ditt strategiska arbete på ett hållbart och genomtänkt sätt.
Publicerad: 2025-08-29
I detta delmoment får vi en introduktion till utbildningen där AI:s betydelse för marknadsföring lyfts fram, tillsammans med utbildarens bakgrund och syftet med kursen.
Längd: 3 minuter (Utbildningens totala längd: 1 timme och 6 minuter)I detta delmoment får vi en översikt över hur AI förändrar marknadsföringen, vilka möjligheter och utmaningar som finns och varför AI ger stor potential just inom marknadsföring.
Utbildare: Eva-Mia Westergren
Längd: 4 minuter (Utbildningens totala längd: 1 timme och 6 minuter)
I detta delmoment får vi en genomgång av hur AI fungerar på en grundläggande nivå, dess styrkor och begränsningar, och varför det är viktigt att förstå dessa för att använda AI effektivt i marknadsföring.
Utbildare: Eva-Mia Westergren
Längd: 7 minuter (Utbildningens totala längd: 1 timme och 6 minuter)
I detta delmoment får vi en inblick i hur AI förändrar marknadsföringsarbetet, vilka möjligheter det ger för både generalister och specialister och hur det påverkar arbetsmiljön.
Utbildare: Eva-Mia Westergren
Längd: 3 minuter (Utbildningens totala längd: 1 timme och 6 minuter)
I detta delmoment får vi en praktisk vägledning i hur AI kan användas för att effektivisera marknadsföring, vilka områden som passar bäst och hur man bör prioritera sina insatser.
Utbildare: Eva-Mia Westergren
Längd: 7 minuter (Utbildningens totala längd: 1 timme och 6 minuter)
I detta delmoment får vi en praktisk vägledning i hur man ger AI tydliga instruktioner för att skapa bättre text- och bildresultat.
Utbildare: Eva-Mia Westergren
Längd: 7 minuter (Utbildningens totala längd: 1 timme och 6 minuter)
I detta delmoment får vi exempel på hur företag använder AI för att skapa innehåll och kampanjer, samt vilka möjligheter och utmaningar som följer med detta.
Utbildare: Eva-Mia Westergren
Längd: 5 minuter (Utbildningens totala längd: 1 timme och 6 minuter)
I detta delmoment får vi följa ett konkret exempel på hur AI kan användas genom hela kundresan för att stötta marknadsföring, från strategi och kampanjer till innehåll och personalisering.
Utbildare: Eva-Mia Westergren
Längd: 16 minuter (Utbildningens totala längd: 1 timme och 6 minuter)
I detta delmoment får vi en genomgång av viktiga fallgropar vid marknadsföring med AI och vad man behöver tänka på kring källkritik, förväntningar, manipulation och lagstiftning.
Utbildare: Eva-Mia Westergren
Längd: 8 minuter (Utbildningens totala längd: 1 timme och 6 minuter)
I detta delmoment får vi en översikt av framtida trender inom AI och marknadsföring, med fokus på tekniska framsteg, automatisering och utmaningar kring AI:s förståelse av verkligheten.
Utbildare: Eva-Mia Westergren
Längd: 5 minuter (Utbildningens totala längd: 1 timme och 6 minuter)
I detta delmoment får vi en sammanfattning av kursens huvudbudskap om hur AI kan stötta marknadsföring, dess begränsningar och vikten av att människan fortsatt har en central roll.
Utbildare: Eva-Mia Westergren
Längd: 1 minut (Utbildningens totala längd: 1 timme och 6 minuter)
Det finns inget kursmaterial till denna utbildning.
För att kunna spara dina anteckningar till denna utbildning måste du först köpa den samt vara inloggad.
Brainless är en pionjär inom tillämpad AI, och började redan för ett decennium sedan att utforma och bygga chattbotar. Bolaget förstod tidigt AI:s begränsningar och har utarbetat ett ramverk för hur man arbetar runt dessa så att man får ut den nytta AI faktiskt kan skapa. Förenklat kan det beskrivas som att AI aldrig ersätter medarbetare, utan alltid förenklar arbetet för dem. Resultat skapas i samarbete. Många AI-projekt misslyckas just för att man har en övertro på AI:s förmågor och förväntar sig saker som tekniken helt enkelt inte kan. Läs mer on hur vi arbetar här. Brainless har unik förståelse för skillnaderna mellan den mänskliga hjärnan och hur till exempel en LLM fungerar.
Eva-Mia Westergren är en av Sveriges ledande experter inom AI för marknadsföring, med 30 års erfarenhet från techbranschen, och tidigare marknadschef för Microsoft i Sverige. Hon vet vad som krävs för att gå från AI-experiment till mätbara resultat. Eva-Mia var tidigt ute med att visa hur AI kunde användas i praktiken, bland annat inom personalisering och innehållsskapande med toppresultat. Idag är hon på brainless, där hon hjälper hon andra att införa AI genom att erbjuda strategisk rådgivning och utbildning. Eva-Mia är också en flitig inspirationsföreläsare på området.
Utbildningen ger diplom som visar att du har kunskaperna.
Streamad utbildning går fortare att genomföra än traditionell utbildning. Vi tillgängliggör samma utbildning och kunskapsinnehåll på knappt en tredjedel av tiden.
Effektivitetsvinsten uppstår då vi inte behöver ta hänsyn till lunch, restider, gruppdiskussioner och pauser. Den totala undervisningstiden är dock alltid densamma.
1 h – Motsvarar en halvdagsutbildning
2 h – Motsvarar en heldagsutbildning
4 h – Motsvarar en 2-dagarsutbildning
6 h – Motsvarar en 3-dagarsutbildning
Notera att vi anger speltid utan paus eller repetition. Glöm inte att planera in tid för utbildningens eventuella workshops och tid för att svara på utbildningens kunskapstester vilka ligger till grund för diplomering.
Utbildningen AI för marknadsföring och kommunikation har lagts till i varukorgen.
Tillbaka till utbildningen Fortsätt till betalningDu har fullföljt utbildningen AI för marknadsföring och kommunikation och kan nu erhålla ditt diplom.
Tillbaka till utbildningen Erhåll ditt diplomFör att starta utbildingen AI för marknadsföring och kommunikation måste du först köpa den.
Tillbaka till utbildningenFör att rätta examineringsfrågorna och diplomeras i utbildingen AI för marknadsföring och kommunikation måste du först köpa den.
Tillbaka till utbildningenFör att kunna examinera utbildningen och erhålla diplom behöver du logga in.
Logga in